Wedstrijdverslag Dalfsen

      1 reactie op Wedstrijdverslag Dalfsen

Op het moment van schrijven, de zondagmiddag na de wedstrijd, prijs ik ons gelukkig met het weer dat wij in Dalfsen voorgeschoteld kregen want hier komt de regen nu met bakken uit de hemel.

Het hele circus was er weer in grote getalen op uitgetrokken voor een stevig robbertje F5j-en en deze keer was het decor het mooie veld van RMF Friendship in Dalfsen. Waarvoor nog onze hartelijke dank!

In de aanloop naar deze dag is er hard gewerkt om de technische installatie te perfectioneren en vereenvoudigen en vooral ook om de e-scoring werkend te krijgen. Dit is vooral voor de wedstrijdleiding een ontlasting op de wedstrijddag maar maakt het ook voor de deelnemers direct duidelijk wat de scores zijn gedurende de dag.

Waar voorheen iedere piloot een apart briefje kreeg voor elke ronde, krijg iedereen nu bij inschrijving 1 papiertje waar alle ronde-scores op ingevuld worden. Aan het eind van de dag worden deze pas ingeleverd bij de wedstrijdleiding want dit is de back-up en de controle of iedereen alles eerlijk heeft ingevoerd. Na afloop van iedere gevlogen ronde scant de piloot, of zijn helper,  de QR-code die op zijn kaartje staat en op de website waar je dan terecht komt vul je je ronde-scores in. Voor diegene zonder smartphone of zonder mobiel internet ligt er bij de wedstrijdleiding een tablet waar dit ook gedaan kan worden

Na verwerking van alle gegevens kan iedereen meteen het resultaat van die ronde zien en na het verwerken in de laptop van de wedstrijdleiding word ook meteen het resultaat tot de laatste ronde zichtbaar. Persoonlijk vind ik het een hele mooie ontwikkeling, niet veel meer werk voor de piloot en een hele leuke toevoeging aan de wedstrijdbeleving. Het heeft ook de hele dag probleemloos gedraaid en volgens mij heeft geen enkele van de 24 deelnemers er grote problemen mee gehad.

Dan komen we bij de vliegdag zelf. Het weerbericht voorafgaand aan het weekend bleef onveranderd positief: het zou een warme en zonnige dag worden met een beetje Oostenwind die gedurende de dag iets toe zou gaan nemen. Bij het opbouwen van het startveld was het al 25 graden en de meter ging gedurende de dag over de 30 graden! Gelukkig was er inderdaad ook wat wind die het aangenaam hield op het veld.

De opkomst was weer goed met 24man die vol goede moed en wilde plannen aanwezig waren. Na het testen van de installatie en een korte wedstrijdbriefing, waar het systeem van e-scoring nog eens uitgebreid werd uitgelegd, kon de 5 minuten voorbereidingstijd voor de 1ste ronde weer gestart worden.

De omstandigheden waren geweldig maar ook uitdagend. De thermiek was er wel maar niet overdadig en niet makkelijk te vinden. De wind was goed aanwezig, ik denk een windkracht 3bft, uit oostelijke richtingen en de kenners wisten aan de draaiende richting en wisselende temperatuur redelijk in te schatten waar de passerende thermiekbel zich moest bevinden. Hier kwamen dus wel eens afwijkende startrichtingen uit voort die soms glorieus tot een rondewinst leidden maar ook lange wandelingen van buitenlandingen op leverden.

Vrijwel iedereen heeft wel eens binnen 5 minuten de landing in moeten zetten en er is volgens mij ook geen enkele ronde geweest waar alle piloten de tijd vol wisten te vliegen.

De beste tactiek bleek een veilige starthoogte, rond de 150meter of hoger, en heel zuinig vliegen. Zeker in de ochtend vond ik het heel moeilijk om te zien of ik überhaupt goede lucht te pakken had en de 1ste en 3de ronde waren mijn persoonlijke slechtste rondes met vluchten van krap 5 a 6 minuten (ben de exacte tijden al weer vergeten).

Gedurende de dag werd dit beter, ik weet niet of de omstandigheden beter werden of dat ik elke vlucht weer iets beter met mijn kist weet om te gaan maar ronde 4, 5 en 6 kreeg ik de smaak te pakken.

Ik start in ieder geval redelijk conservatief tussen de 160 en 180 meter maar bleef ook lang bovenwinds en heel voorzichtig (achteraf wellicht ook té voorzichtig) een beetje heen en weer kruisen. Maar dit liep niet echt en besloot voor mijn doen risicovol toch naar achteren te steken, wat extra hoogteverlies op te offeren om een groter gebied af te struinen, en dit wierp zijn vruchten af.

De 4de ronde heb ik 3 minuten op 40 meter hoogte een 0 vol weten te houden om de tijd vol te vliegen en de 5de en 6de ronde heb ik al veel eerder die keuze gemaakt en telkens met succes een goede bel weten te pakken. Ik heb wel op de grens van mijn comfort-zone gevlogen qua afstand van het veld maar de Plus liet zich van zijn beste kant zien door elke keer netjes, heel rustig en zonder al te veel hoogteverlies weer terug te komen.

Dit resulteerde aan het eind van de dag in een voor mij uiterste bevredigende 8ste plaats, mijn beste resultaat in 4 jaar F5j!

De laatste rondes werden bewust niet via de site verwerkt, met het nieuwe systeem zou men al snel het eindresultaat kunnen zien en het is toch wel leuk om dit gezamenlijk te doen als afsluiting van de dag.

RMF Friendship had voor 3 mooie bokalen gezorgd die onder applaus van de aanwezigen aan de top 3 werd overhandigd. Mijn complimenten aan Jeroen, Peter en Herman die thermiek en goede lucht hebben weten te vinden waar velen dat niet lukten.

Daarnaast vind ik het vermeldenswaardig dat er volledig schadevrij is gevlogen vandaag! Geen mid-airs, geen lullige landingen, geen spring-bomen of paaltjes geraakt, en alle piloten zich zeer gedisciplineerd aan de vooraf aangekondigde no-fly zone weten te houden.

Ik heb geen onvertogen woord gehoord en volgens mij is iedereen met een glimlach van het veld gelopen!

Op naar de volgende Ronde!

Justus

1 gedachte over “Wedstrijdverslag Dalfsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *