Training Reuver 22 Augustus

We gaan weer een trainingsdag organiseren in de aanloop naar de 1ste wedstrijd van het jaar (13 september in Losser) en deze staat al een tijdje in de agenda voor 22 Augustus te Reuver.

De indeling van deze dag zal iets anders zijn dan de training in Alkmaar. In plaats van de hele dag rondes van 10 minuten gaan we de dag indelen in verschillende werktijden.

In de aanloop naar dat weekend is de inschrijving alvast geopend zodat we weten hoeveel mensen we kunnen verwachten en zodat we een loting kunnen maken.

Op de dag zelf gaan we zoals altijd rond 09:00 beginnen met opbouwen van het veld en rond 10:00 een korte briefing houden.

Dan beginnen we om 10:15 met rondes van 3 minuten vliegen en 5 minuten voorbereiden om te trainen op tijdig weer terug op de stip liggen. In Alkmaar heeft men laten zien dat iedereen vrij aardig die bel weet te vinden als de omstandigheden er goed voor zijn maar ik hoorde geregeld over het veld de opmerking dat het toch best tegen valt om weer op tijd terug te zijn. Die 3 minuten vliegtijd haalt normaal gesproken iedereen wel en zo wordt je gedwongen om je hoogte gedisciplineerd af te bouwen. De tijd wordt volgens zoals in een echte wedstrijd via de speakers afgeteld dus een coach is hier niet nodig en is dus een mooi oefenmoment deze dag.

Na ongeveer 5 rondes (uitgaande van 2 groepen) gaan we over naar reguliere rondes van 10 minuten, dit kan dan wel weer met coach als wedstrijdsimulatie.

In overleg kunnen we rond 12:30 een lunchpauze inlassen maar we kunnen ook gewoon de tijd door laten lopen en als je wilt eten vlieg je even een rondje niet.

Rond 14:30 gaan we rondes van 15 minuten vliegen. Er zijn redelijk wat piloten die ook wel eens internationaal actief zijn of dat ambiƫren en daar wordt vaak met een fly-off met een werktijd van 15 minuten gevlogen. Dit hebben we in Nederland nog nooit gedaan maar het lijkt ons wel leerzaam om daar eens op te oefenen in een wedstrijd-situatie.

Rond 16:30 wilde ik dan rustig aan spullen gaan inpakken, dan hebben we er een aardige dag op zitten denk ik.

Een aandachtspunt is de laatste ontwikkelingen in de FAI regelgeving. De Sporting Code heeft vastgesteld dat er een Local Rule mag zijn die een herstart van de motor mogelijk maakt om schade of andersoortige ellende bij een buitenlanding te voorkomen. Je kan dan dus ten alle tijde je motor nog een keer aanzetten om uit een benarde situatie te komen maar de vlucht krijgt dan een 0-score gelijk net zoals bij een buitenlanding. De starthoogteregistratie verdwijnt van de logger wat voor de tijdwaarnemer/wedstrijdleiding het bewijs van de herstart/0-score is.

Binnen de organisatie hebben we hier overleg over gehad en besloten deze Local Rule toe te staan voor de wedstrijden tellend voor het Nederlands Kampioenschap. Let er dus op dat je de firmware van je hoogtelogger bijwerkt naar de meest recente versie als je hier gebruik van wenst te maken . De Altis-Nano’s van de organisatie gaan deze update allemaal krijgen.

Rest mij iedereen nog een paar lekkere zomerse weekjes toe te wensen en hopelijk vinden jullie allemaal de weg naar het Reuverse veld!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *